wtorek, 11 listopada 2008

Tunezyjskie sniadanie

Moj Maz dzisiaj nie pracuje, ja tez mam dzien wolny, bo z blizej nieznanych mi powodow Centre Social jest dzisiaj zamkniete.
W rodzienie mojego meza sniadanie jest bardzo wazna czescia dnia. Moja tesciowa zawsze stara sie zeby usciasc razem przy posilku, poniewaz pozniej w ciagu dnia kazdy pracuje w innych godzinach i na przyklad przy obiedzie trudno jest zebrac rodzine w komplecie przy stole.
U nas w domu na codzien nie kultywujemy sniadania az tak. Wynika to z faktu, ze obydwoje lubimy rano pospac i nie mamy ochoty zrywac sie switkiem i gotowac. (Owszem wstajemy na modlitwe ale to zupelnie co innego- potem idziemy spac, a po sniadaniu z pelnym zoladkiem trudno zasnac) Nie ukrywam, ze w oczach mojej tesciowej robi to ze mnie zla synowa: powinnam wstawac rzezka o szostej rano i w zapale przygotowywac mezowi sniadanko, takze fakt, ze lunch do pracy na ogole przygotowuje mu wieczorem nie spotkal sie z przychylnoscia mamy.
Dobre to, ze moj maz jest zupelnie po mojej stronie, duze mamine sniadania sa obciazeniem jezeli trzeba wstac bardzo wczesnie do pracy i zoladek jest zlozony w kostke. Dlatego nacodzien jemy jogurt zagryzajac bagietka, pijemu herbatke, ewentualnie po takim wstepie moj Maz jest w stanie zjesc cos bardziej konkretnego.
Z powyzszego wynika fakt, ze prawdziwe tunezyjskie sniadania podaje w dni wolne, kiedy "pani i wladca" dobrze sie wyspi, i ma latwosc trawienia. ;)

a wiec:
KLASYCZNE TUNEZYJSKIE SNIADANIE
skladniki:
  • oliwa z oliwek
  • tunczyk z puszki
  • harissa
  • jajka ugotowane na twardo
  • pomidory
  • oliwki
  • sol, pieprz do smaku
  • pieczywo (najlepszy jest do tego okragly chlebek arabski; ale moze tez byc pita, jednak w nia olej nie wsiaka bo nie ma tego "srodka")
  • ewentualnie arabskie pikle (oliwki, chili, marchew, cebulka etc)

  1. jajka pokroic w polowki lub osemki
  2. to samo zrobic z umytymi pomidorami
  3. na plaski duzy talerz wylozyc na srodek tunczyka i harisse (nie mieszac, maja lezec obok siebie) w ilosci odpowiedniej dla ilosci jedzacych osob
  4. z brzegu poukladac oliwki, kawalki jajek i pomidorow oraz oliwki i pikle
  5. wszystko razem polac oliwa tak, zeby sporo oliwy zostalo na talerzu do maczania pieczywa, ewentualnie dosolic do smaku
  6. jemy pomagajac sobie kawalkami chlebka
Do tego dzbanek mocnej herbaty lub kawy.

To bylo typowe sniadanie. Wersja minimum to wylana na talerz oliwa jedzona z chlebkiem (mowie wam tunezyjska oliwa jest pyszna, w szczegolnosci z "wlasnych" oliwek, aczkolwiek nic nie dorowna wg mnie oliwie toskanskiej, ale to juz moje prywatne zboczenie).

Druga potrawa czesto jadana to cos w rodzaju naszej jajecznicy z roznymi dodatkami ale bardzo mocno wysmazonej. Na ogol robi sie ja na podsmazonej cebuli z czosnkiem z dodatkiem krazkow chili, a jajko wysmaza tak mocno ze wlasiwie to bardziej rozdrobniony omlet niz jajecznica.

Inny rodzaj sniadania, jadany w szczegolnosci podczas Ramadanu jako suhur (posilek przed switem) to sorgo gotowane na mleku i oslodzone . Dla osob, ktore nie wiedza, co to sorgo info za Wikipedia:

Sorgo (Sorghum Moench) - rodzaj roślin z rodziny wiechlinowatych obejmujący około 25 gatunków. Rośliny tego rodzaju występują w strefie klimatów ciepłych i gorących, stanowiąc jedną z najważniejszych roślin zbożowych tych regionów świata


Zastosowanie

Ciekawostki

Około tysiąca lat temu na ziemiach Polskich uprawiano z powodzeniem sorgo.


W zasadzie kazdy region Tunezji ma swoje przepisy regionalne, wiec i sniadania w roznych miejscach moga sie roznic.

Brak komentarzy: